måndag 5 april 2010

Stockholm Marathon byter marabana

Jaha, då var det dags igen. Stockholm Marathon byter bansträckning igen. Det var inte längesen de bytte bansträckning förra gången. De skippade Flemminggatan och istället drog de banan förbi dåvarande vägarbetet på Torsgatan.

Tidigare har jag sett Stockholm Marathon som en ren tvåvarvsbana, men det blir allt mindre av den varan nu. Årets bana är fortfarande en tvåvarvsbana, men numera skiljer det ganska mycket på första och andra varvet. Numera är första varvet 17 km och andra varvet 25 km.

Jag vet inte om banändringen spelar så stor roll egentligen. Men visst kan det kännas lite tuffare att "bara" ha gjort 17 km vid varvningen och mentalt är det kanske lite värre att veta att andra varvet är 25 km, nästan 50% längre än första varvet. Jag vill inte sprida en negativ vibb, jag vill bara visa verkligheten vi har att vänta oss den 5 juni.

4 kommentarer:

  1. Jo, jag håller med, förändringen får mig att fundera om hur det kommer att kännas mentalt vid varvningen. Men vad jag verkligen tycker kan jag nog inte uttala mig om förrän efter genomfört lopp. Vi får försöka hålla oss positiva.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det hade känts bättre mentalt att ha kommit över 20-kilometersstrecket efter första varvet. Men varför byter de bana hela tiden? Vad är syftet? //Petra - blogg.svd.se/maratonbloggen

    SvaraRadera
  3. Jo, det kanske inte är optimalt menalt. Men ni får väl kolla upp vad som är 20 km-punkten och sikta in er på den mentalt istället. Det går alltid att lura hjärnan genom att tänka på andra sätt :-)

    SvaraRadera
  4. De två ändringarna av banan de senaste åren har ju motiverats med att de gör att fler löpare får plats. Gångvägen mellan stadshuset och fleminggatan var tydligen banans smalaste passage och där hade tydligen redan varvningarna börjat. Jag tycker att den nya banan där känns lättare än den gamla uppför Fleminggatan. Ett kortare förstavarv ger ju också färre varvningar.
    Jag har inte prövat den nya sträckningen på gärdet, men jag tror att det kan sitta rätt bra med en "transportsträcka" mellan 17 och 27, efter uppvärmningsvarvet men innan loppet börjar på riktigt.

    SvaraRadera