måndag 5 april 2010

Lätta bra intervaller

Idag råkade gymmet ha öppet så vi gick dit. Eftersom jag körde långpass i fredags var siktet inställt på lite längre intervaller idag. Intervaller i en fart som skulle vara ganska hög, men ändå inte så jag spyr. Jag vet inte, men det kanske är detta som kallas tröskelfart. Jag tänkte köra i en fart som jag kan hålla i en mil, ibland också på en halvmara, men inte på en mara. Det tyckte jag verkade lagom.

Jag vet inte hur jag kom på exakt hur jag skulle köra intervallerna, men jag kom på att jag skulle köra 5*7 minuter i 4,00 min/km med 1 minuts vila. Det tyckte jag lät som lite längre intervaller i lagom fart med förhållandevis kort vila. Och jag med mina tunna gula Asicsdojjor drog iväg och visst kändes det att 7 minuter är ganska lång tid. Inte för att det var så jobbigt, men tiden kändes lite lång. Men även vilan på 1 minut kändes ganska lång. Det rullade helt enkelt på och det hela kändes ganska lugnt, lätt och bekvämt.

Nu kanske inte detta var någon jättefart, men det var i alla fall liknande fart som kändes lite jobbig tidigare i vinter och då körde jag bara i 4 minuter. Jag skulle alltså kunna tro att jag blivit något bättre. Inte illa va?

Jag valde de fräcka gula dojjorna till höger för dagens pass!

1 kommentar:

  1. Härligt inlägg! Stor, fin bild och medryckande beskrivning av passet :)

    SvaraRadera