söndag 4 april 2010

Hur fokuserar ni?

Något jag funderar över ibland är vad GAX-Staffan och MarathonMia försöker lära mig i min träning, något dessa ultrarävar gör väldigt bra, nämligen fokusera. När intervallpassen går tyngre än vanligt, när vädret på långpasset inte är det bästa eller när något annat tynger ner träningen, då måste jag kunna fokusera.

Men vad är det? Hur gör man? Vad innebär det? Är det detsamma som att bara bita ihop för det blir snart bättre? Är det att tänka på kommande lopp jag tränar för och för att kunna nå mitt mål?

När jag nu i min träning tänker på att jag ska fokusera mot Boston Marathon brukar jag tänka lite snabbt på att det blir kul att åka dit, hoppas vädret blir bra, att jag kommer iväg bra i starten, att det inte blir för trångt, att jag klarar Heartbreak Hill bra och så känner jag en viss nervösitet för resultatet. Men detta tar inte så lång tid att tänka lite på. Vad ska jag göra sen?

Hur gör ni när ni fokuserar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar