torsdag 8 april 2010

Marathon på B

Jag har funderat ganska länge på det och jag vet att det redan finns en del löpare i min omgivning som har gjort det. Men nu har även Snabba Fötter tagit klivet, steget, beslutet och anmält mig till en ny mara. Vi är ju på väg till Boston snart så vårens mara är ju klar sedan tidigare. Men nu är även en mara i höst bokad och eftersom jag redan pratat om maror på B så gissar ni säkert på Berlin Marathon och det är naturligtvis rätt.

Så av bara farten blir det alltså två av marornas big five samma år, lite coolt faktiskt. Jag har sprungit i Berlin en gång tidigare och det är en lättare bana än i Stockholm så om ni vill springa snabbare än i Stockholm och kanske sätta personligt rekord, anmäl er till Berlin Marathon.

Berlin Marathon, äldre än Stockholm, men ungdom jämfört med Boston

5 kommentarer:

  1. Det är en mara jag kikat på. Kan du inte berätta lite mer om banan, deras upplägg ovs? Kostnad? Finns de bra hotell?

    SvaraRadera
  2. Ousa: Jag har i dagsläget bara sprungit i Stockholm och Berlin och jag tycker själva det är ganska olika. Dels är de olika för att jag har sprungit i Stockholm så många gånger så att jag kan banan och jag har dessutom bott i Stockholm. Berlin blir också en kul weekendtripp.

    Det är en stor stad och det finns säkert bra hotell. Vi bokade hotell ganska sent förra gången men hittade ett kanonhotell, men det kostade också en del. Men som sagt, vi såg det som en liten semestertripp. Vi bara kollade på hotels.com och bokade vad som verkade bra. Nu när jag anmälde mig kostade det 80 Euro, inte så billigt kan jag tycka. När det gäller allt kring själva loppet är allt större än i Stockholm, men fungerar också bättre. Mycket folk och långa köer betyder i Berlin inte att saker tar tid, det rullar på riktigt bra och mässan är stor och bra. Nummerlappsutdelning och annat sånt sker med effektivitet.

    Starten är inte dock inte helt perfekt. Från området man lämnar kläder och går på toa (motsvarande Östermalms IP) är det några hundra meters jogg genom skogen för att komma till startrakan. Kanske inte så långt, men det var lite ovisst var man skulle ta vägen första gången och jag trodde det var mycket närmre. Man är indelade i olika grupper på gamla meriter och starten flyter på riktigt bra, trots mycket folk. Väldigt stora delar av banan består av väldigt breda gator så även om det är mycket löpare kunde jag alltid springa som jag ville. Och banan är väldigt platt. Det kommer inga hemskheter som broar eller andra uppförsbackar som i Stockholm. Det bara rullade på och så var man i mål.

    Det är många svenskar som springer i Berlin och det är enkelt att fixa allt själv utan resebyrå om man vill det. Så jag tycker absolut att du ska fundera på Berlin, det är ett kul lopp. Tyvärr har jag ingen koll på när loppet brukar bli fullbokat, men det kanske står på deras hemsida hur många som har anmält sig till dagens datum.

    SvaraRadera
  3. Det låter som ett trevligt lopp och en hyffsat platt bana vore trevligt. Tack för alla tips! Jag var in på deras hemsida och noterade att de inte var tal om en banan med varvning, puh. Det var nog de som knäckte mig mest på Stockholms-maran, västerbron x 2.
    Trevlig löphelg!

    SvaraRadera
  4. Lina: Häng med!

    Ousa: Nä, sant, det är ingen varvbana. I Stockholm är man på något nästan otrevligt sätt alltid medveten om var man är och vad man har framför sig. Så är det inte i Berlin och det man har framför sig är aldrig otrevligt. Jag sprang inte så fort när jag var där, men det verkligen bara rullade på och det tunga jag alltid känner i Stockholm på slutet kom aldrig i Berlin.

    SvaraRadera