söndag 4 april 2010

Heartbreak Hill vs Västerbron

Det är idag 15 dagar kvar till Boston Marathon och information om loppet med allt vad det innebär har kommit med posten. Där står som vanligt lite allt möjligt och lite märker jag att det är ett utav marathonloppen som ingår i big five. Det jag har fastnat på just nu är banprofilen och hur jobbig banan egentligen är. Detta frågade jag också både Kjell-Erik Ståhl och Anders Szalkai på träningslägret i Portugal och naturligtvis lyssnar jag på deras erfarenheter.

Det talas ganska mycket om Heartbreak Hill, en backe liknande Västerbron i Stockholm som kommer efter 32-33 km. Det verkar vara en stigning på 25-30 höjdmeter som ska klättras på mindre än en kilometer. Jag har jämfört detta med just Västerbron i Stockholm (som man dessutom passerar två gånger) och jag tycker de är ganska lika, enligt banprofilen i alla fall. Men en stor skillnad tror och hoppas jag kommer vara att efter Heartbreak Hill i Boston är det mestadels utför och platt in i mål, medan det i Stockholm kommer en massa "skit" (uppför) även efter Västerbron och in mot mål.

Jag hoppas naturligtvis att detta stämmer. Samtidigt så gäller det nu att börja samla på sig en massa positiva tankar och så länge jag tror att de sista 8 km är lättare i Boston än i Stockholm så är det en positiv tanke för mig, oavsett om det stämmer eller inte.

1 kommentar:

  1. Min handledare sprang skiten/loppet/Heartbreak Hill nån gång på 70-talet och hälsar att det stod en stor grupp lättklädda snygga brudar och skrek hejarramsor när man kom uppför backen. Då fick han fnutt på benen och lubbade i mål på 2:47. Det kan du också göra tror jag. Hoppas brudarna står kvar (kanske inte samma damer, dock...)

    SvaraRadera