onsdag 20 januari 2010

Vad är ett bra träningspass?

Ibland får jag frågan om vad ett bra träningspass är. Det kan framförallt vara när jag säger till någon att jag hade ett bra träningspass och då undrar de vad det innebär. Och visst, det är ju en bra fråga. Det spelar ju mindre roll vad jag menar om inte de jag vill förmedla det till förstår vad jag menar. Och detta en blogg om framförallt löpning och då är det ju ett bra träningspass för mig som löpare och kanske inte lika bra för någon som är bågskytt. Bågskyttar har säkert en annan egen definition på bra träningspass som inte hade hjälpt mig som löpare.

Men jag tänker mer på vilken typ av löpträning jag har gjort för att det ska vara ett bra träningspass. Det är ju inte helt ovanligt att vi pratar i termer som distanspass, långpass, snabbdistanspass, intervallpass, styrketräning, osv. Eller kan alla olika träningspass bli bra träningspass? Är det antal löpta kilometer som bestämmer detta eller längden i tid man sprungit eller kan det vara så att det är känslan som bestämmer om det var ett bra träningspass?

Och skiljer sig detta mellan idag och för ett antal år sen? Jag tror att många sprang mycket fler hårda träningspass förr än vad vi gör idag och idag har vi mer filosofin att vi ska ta det lugnt på våra långpass så att vi vänjer kroppen vid att hålla på länge. Men ska vi inte vänja kroppen att hålla på länge vid hög belastning? Eller gör vi inte det på grund av skaderisken? En filosofi är ju att vi ska ta det väldigt lugnt på våra lugna pass så att vi har mycket kraft till att köra ännu lite hårdare på de hårda passen. Detta tror jag egentligen är ganska bra. Jag har tidigare kört på med taktiken att jag sticker ut och springer en sväng. Och gissa vad som händer. Jag blir kanske inte sämre, men inte så jättemycket bättre heller.

Jag hade för några år sen en kollega som gjort strax under 31 på milen och han sa att intervaller är det enda som gäller. Jag tror kanske inte att man ska vara enkelspårig, men det tyder ändå på att det är hårda pass, kanske som intervaller, som faktiskt gör dig bättre.

Det som faktiskt triggade mig till detta inlägg var att jag tidigare idag mötte pappa och jag nämnde då att jag tränat duktigt och att jag sprang ett långpass på 32 km för några dagar sedan. Vet ni vad de första orden var som kom tillbaka? Jo, pappa sa, eller frågade: "I bra fart då eller?" Och jag är inte förvånad över frågan, för det enda som finns i hans värld när det gäller träning är att man aldrig kan prestera bättre på tävling bara för att man har fått på sig nummerlappen! Är det någon som känner igen det? Man får ta det med en nypa salt, men samtidigt kan jag inte låta bli och tycka att det säkert ligger lite i det också.

Summa summarum har jag själv tydligen inget bra svar på frågan i titeln, "Vad är ett bra träningspass". Skulle man försöka svara på det skulle det säkert bli ett långt "politikersvar" som man inte fattar mycket av.

4 kommentarer:

  1. Haha, krävande farsa ;-) Skämt åsido, jag tänker lite så också - vill nog gärna komma upp i tempo på långpassen också, även om det tar emot...

    SvaraRadera
  2. Ett bra träningspass är pass som ger något, som producerar fart eller uthållighet. Jag tycker själv att tröskelpass är det bästa. De går alltid att kombinera med annan löpträning.

    SvaraRadera
  3. Obi: Tackar! Jag har många liknande tankar i huvudet men det är svårt att få ner det "på papper" på ett bra sätt.

    Petra: Mmm, det är inte lätt att göra farsan nöjd. Gör man under 3 på maran, kanske det duger. :-)

    Anna: Alla pass borde ju ge något, men hur vet man att det ger maximalt utifrån passets karaktär? Jag tror också på tröskelpass, men vet knappt vad det är. Alla pratar om tröskelpass, men vilken fart, längd och vila ska det vara för mig? hur vet jag det? Inte lätt det här!

    SvaraRadera