söndag 17 januari 2010

32 km bra långpass

Idag var det långpassöndag. När det är vinterstudion på tv på helgerna är det inte helt lätt att hinna med gymmet. Visst, dagen är lång, men gymmets öppettider är inte så bra på helgerna.

Idag var det inte jättekul prylar på vinterstudion, så jag drog iväg till gymmet. Jag skulle ju köra långpass på minst 25 km, så det vara bara att sätta igång. Ibland går jag till gymmet i tajming till biggest looser, men idag hade jag bara tur, det var biggest looser när jag kom, gamla avsnitt i och för sig, men jag hade inte sett dem. Och tävlingen handlade till och med om löpning.

Eftersom jag skulle springa långt ställde jag in pannbenet och började köra. Jag drog iväg på strax under 5 min/km och vips hade det gått 10 km. Då kom jag på att jag kunde fortsätta så till 20 km för att sedan öka farten i 5 eller kanske 7-8 kilometer. Och vips hade jag sprungit 20 km, eller kanske inte helt bara vips, men ändå). Det var dags att öka farten och jag ökade till en fart som motsvarar 3 timmar på maran (14 km/h eller 4,17 min/km). Och nu märktes det att det gick fortare. Det tog någon kilometer och vänja sig, men det gick ganska bra. Det krävdes lite fokus och jag fick kämpa lite. Tanken var ju att springa 5 eller 7-8 kilometer i högre fart, men efter ett tag tänkte jag att jag kör på i den här farten till 30 km så joggar jag ner i 2 km sen i 5 min/km.

32 km i en fart strax under 5 min/km förutom mellan 20 och 30 km, då jag höll 4,17 min/km. Det kändes som ett bra långpass som borde räknas i träningen inför Boston Marathon.

8 kommentarer:

  1. Kan ju bara sammanfattas med ett ord: imponerande!
    Vilket pannben du måste ha, 32 km på löpband borde vara värt någon form av medalj.

    SvaraRadera
  2. Imponerande! Själv fick jag ihop 22 km i 4:29 tempo på löpband. Fartökning får jag prova nästa vecka.

    SvaraRadera
  3. Wow chockerande bra! Inte bara det faktum att du körde 32 km i det tempot, men även på LÖPBAND!! Själv slitade jag fram på snömodden en kilometer längre men hade jag stått på löpband hade det blivit max 10km. Löpband tar alla mina krafter på något vis, jag har inget löpbandspsyke.. ;)

    SvaraRadera
  4. Håller med de övriga. Imponerande värre! Grattis till ett bra genomfört pass.

    SvaraRadera
  5. På bandet? oj oj oj! jag är i-m-p-a-d!

    SvaraRadera
  6. Jag är så imponerad av dig! Grymt jobbat - du kör ju samma tempo som jag sliter tusingar i...

    Boston Marathon kommer inte vara sig likt när du lagt staden för dina fötter!

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer. En del förundras över att jag kan springa länge på löpband. Men för mig är det en större prestation att ta sig runt ute i snömodden. När det set ut som det gör ute just nu springer jag hellre i kortbrallor inne i värmen. Det är dessutom lättare att springa fortare så det känns som det ger mig mer.

    SvaraRadera
  8. Imponerande! Grymt bra tempo! Det kommer att gå bra för dig i Boston!!

    SvaraRadera