söndag 10 januari 2010

Söndagens distanspass

Veckans sista träningspass blev ett helt vanligt, men ändå bra distanspass. Kanske borde det kunna bli ett långpass så här på helgen, men eftersom jag inte kan träna på torsdag planerar jag in långpasset på onsdag istället.

Dagens distanspass blev 16 km på bandet. Det gällde att ta fram pannbenet, som också behöver marathontränas, eftersom det inte fanns så mycket att se på tv. Annars ägnades stora delar av dagen till att titta på just tv. Det är ju hur mycket som helt att se på tv nu och OS har inte ens börjat.

Jag körde mina 16 kilometer i en ganska lagom och bekväm fart på 13 km/h och landade alltså på runt 1,15 i löptid. Visst är "de riktiga" långpassen viktiga, kanske viktigast, i marathonträningen, men jag tror också att distanspassen mellan 15-20 km är bra att ha. Annars ser man många träningsprogram som fokuserar på ett långpass i veckan men förutom det knappt kör några pass alls över 12 kilometer. Jag tror att även distanspassen i "mellanlängd" är bra att ha med sig.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte att det var ett fint pass, och säkerligen vad andra hade kallat långpass :)

    SvaraRadera