torsdag 28 januari 2010

Nya intervaller, jag är nog knäpp!

Kvällens löpning blev inte heller det "vanliga" distanspasset som kanske var tänkt. Och när det blir så just nu, dvs lite begränsat med tid, så hittar jag gärna på ett intervallpass. Så jätteolikt mig som tidigare hellre stannade i soffan än att köra intervaller.

Idag blev det 15 * 2 min i 3,45 min/km fart med 1 minuts vila. Det kändes inte helt lätt. Jag var ganska trött efteråt. Men skönt ändå att jag hade pannben att köra så många intervaller. Sen undrar jag kanske vad som är tuffast av nedanstående alternativ:

10 * 4 min i 4,00 min/km fart med 1 minuts vila
15 * 2 min i 3,45 min/km fart med 1 minuts vila

Vad tror ni?

9 kommentarer:

  1. Jag röstar faktiskt på alternativ nr 1 :)

    Men du, Snabba Fötter - kan du inte komma med dina fem bästa pass-tips på löpband?

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på alternativ nr 2, känns mycket jobbigare. Dessutom är det ju så många. Ditt pannben verkar vara überstarkt. Härligt jobbat.

    SvaraRadera
  3. Jag tror också alternativ 2 är jobbigare. Det är tungt att sluta och sen komma igång igen tycker jag.

    6*4min intervaller i maxfart är något som rekommenderas annars, tokigt jobbigt men ger en hel del =)

    SvaraRadera
  4. Inget av alternativen är ju en walk in the park, tycker dock alternativ 2 låter jobbigast. Och därmed mest spännande att testa :-) Har också fastnat för intervaller, sliter väl mycket på bana men på löpband känns det okej.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarerna än så länge. Jag tar gärna emot ännu fler. Och era små motiveringar är också intressant.

    Visst Petra, jag kan fundera lite på mina bästa löpbandstips! :-)

    SvaraRadera
  6. Haha jag älskar titeln!

    Alltså rent spontant tycker jag att ettan låter hårdast, eftersom jag tycker att två-minutare är bra mycket lättare att race loss än 4-minutare!

    SvaraRadera
  7. Jag skulle köra nummer två , meen korta ner vilan till max 30-40sek.

    SvaraRadera
  8. Jag tror att 1:an är tuffast då det är ett lite längre pass i km (om jag räknat rätt). 10 tusingar är inget som snyts ur näsan tycker jag. Mentalt lättare med kortare.

    SvaraRadera
  9. Intressant att det är dött lopp mellan vilket av passen som är hårdast. Jag har gjort båda passen senaste två veckorna och jag tycker att nummer 2 var hårdast. Tydligen märktes temposkillnaden på 15 sek/km så pass mycket att även 2 minuters intervaller blev jobbiga. Men det är säkert olika från person till person om man i grund och botten är snabb eller uthållig.

    SvaraRadera