söndag 7 mars 2010

Morgonjogg i Monte Gordo

Så är vi då framme i Monte Gordo i Portugal. Stor förväntan och många undringar och funderingar hade jag med mig tillsammans med min övriga packning. Vi blev bussade från flygplatsen genom regnet fram till hotellet. Det märktes att resan verkligen är charter med träning, ett koncept Springtime Travel har kört nu ett bra tag och lyckas bra med. Som jag tidigare har berättat så åkte mamma och pappa med Springtime till Hawaii och Honolulu Marathon för ett gäng år sedan, men detta är första gången jag åker med dem. Kvällen bjöd på mat och informationen att det var en morgonjogg idag klockan 07.30 om man kände för det. Mer information skulle komma senare. Jag fick alltså hålla mig till tåls ett tag till innan mer detaljerad information om veckans pass skulle komma.

Trots den tidiga timmen kom jag upp i tid till morgonjoggen, som jag i och för sig höll på att missa. Samling vid receptionen innebar tydligen 100 meter utanför hotellet. Men när jag hittade gänget såg jag att de allra flesta hade orkat upp i ottan för morgonpasset. Efter en snabb intro av några av ledarna och vad som ungefär skulle hända resten av dagen gav vi oss iväg på en 7 km morgonjogg. 20 min åt ena hållet och sen vända var upplägget som gjorde att alla kunde vara med, oavsett hur fort man sprang.'

Samlingen var tydligen utanför hotellet innan morgonjoggen.

Morgonjogg på stranden.

Petra och Miranda vill stajla på stranden.

En del stretchar tydligen efter morgonjoggen...

Ute på morgonjoggen började det kännas lite mer ”på riktigt”. Träningsveckorna har börjat och vad ska jag välja att vara med på för pass? En spänd förväntan på informationen som skulle komma klockan 10. Som en utav coacherna hemma (pappa) säger, det är ju inte bara vilken distans som ska tränas som är viktigt, utan också vilken fart det kommer att gå i. Även om jag tänker mig en hel del mängd, vill jag ju att det ska gå i en ganska passande fart för mig också.

Efter en dusch var det frukostdags. Tyvärr var det lång kö för att ens komma in i frukostmatsalen, så det gäller att vara ute i god tid framöver. Jag undrar när man måste vara där för att slippa kö? Nu hann vi precis käka innan informationen drog igång. En jäkla massa ledare som alla skulle säga nåt, en eller flera gånger. Det blev en blandning av korvstoppning och förvirring, kanske speciellt eftersom jag inte fick något program som jag längtat så efter. Fler program av de som tog slut och andra program för andra grupper och andra aktiviteter skulle finnas senare i servicerummet, vilket gjorde att det blev tokmycket folk även där efter den vanliga informationen. Men förhoppningsvis får vi snart lite bättre koll på läget och kan välja vad vi vill vara med på. För min egen del blir det nog ett pass på 30km i lugn fart i eftermiddag. Bättre det än ett pass på 10 km i lagom fart (5 min/km).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar