onsdag 24 februari 2010

Idé om intervaller för långlöpare

Jag har tidigare år varit väldigt dålig på att springa intervaller. Men i år har jag börjat göra det och till och med börjat gilla det. Det känns som att det är bra kvalitativa träningspass som borde göra nytta.

Det känns som att det både tidigare och fortfarande är väldigt vanligt att löpare pratar om sina "tusingar" när det pratas om intervaller. Och det kanske är så att de intervallpass som genomförs till stor del är pass med ett visst antal "tusingar".

Om man som jag siktar på längre distanser, som halvmara och mara, tror jag att längre intervaller skulle vara bra. Men jag kanske inte ska tappa kortare intervaller heller. Jag tycker att vi som satsar på längre distanser borde sikta på både kortare och längre intervaller och jag tänker mig kortare intervaller i form av 1,5-2,5 minuter och längre intervaller på 6-8 minuter.

Jag tror att jag kommer ha bra nytta av de längre intervallpassen för mina längre distanser. Vad tror ni?

Intervaller på stranden, det är livskvalitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar