torsdag 11 februari 2010

Några tankar kring löpning på löpband

Jag får ibland frågor om träning på löpband så därför har jag skrivit några av mina tankar kring träning på löpband. För mig fungerar det faktiskt ganska bra och gett mig bra resultat!

Progressiv stegring
I ett distanspass på 30 – 60 minuter kan man öka farten t ex var 10-15:e minut. På så sätt slutar du alltid snabbare än du börjar, vilket är positivt. På löpband kan man också hålla bra koll på fartökningen på ett bra sätt.

Intervaller
Intervaller är perfekta att köra på löpband när det är svårt att göra det ute. Att köra lite intervaller och kanske snabbdistanspass även under vintern gör att du lättare får upp tempot när våren kommer. Vilka intervaller man kör spelar nog mindre roll och varför inte variera?

Långpass
Självklart har vi alla olika mål och kommande distanser vi tränar för, men för de som har lopp med längre distanser framför sig så tycker jag även löpbandet kan passa för långpass. Det låter kanske tokigt, men för längre distanser behöver även det psykoligiska pannbenet tränas och det får det göra när man kör långpass på löpband. Men variera gärna farten lite och spring t ex några kilometer mot slutet i nära tänkt tävlingsfart för att vänja kroppen.

Att det blir av
Många är duktiga på att komma ut och springa oavsett väder, men vi är nog också många som hellre stannar i soffan. Med löpbandets hjälp har jag gjort många pass och löpta mil som annars inte skulle blivit av. Alternativet kan vara ute eller inne, men för många kan det också vara inne eller inte alls, och då är inne inte så dåligt!

Använd ipod, tv, speglar, dricka, handduk, mm
Använd de hjälpmedel man enkelt kan använda sig av när man springer inomhus på löpband. Ipod kan vara bra, TV likaså. Ha med dig dricka och handduk om inte gymmet ställer upp med detta. Jag tycker även att speglar framför och vid sidan kan vara bra för att kolla steget lite och så man inte sjunker ihop när man blir trött (fram med höften!)

Till sist!
Springer man ute så blir det ganska naturligt att man joggar iväg i en för kroppen lagom utgångsfart, oavsett om det är i en uppvärmning eller i början på sin träningsrunda. På löpbandet är det lätt till att nästan direkt ställa in bandet på den fart man har tänkt sig. Detta tycker jag kan vara lite förödande. Det känns ofta mycket jobbigare att direkt hoppa på i en hög hastighet än att låta de första 5-10 minuterna gå till att sakta smyga sig upp till den tänka hastigheten.

5 kommentarer:

  1. "..för de som har lopp med längre distanser framför sig så tycker jag även löpbandet kan passa för långpass. Det låter kanske tokigt.. "

    Nej det låter inte tokigt.. det ÄR tokigt ;)

    Haha nej men seriöst jag beundrar dig och ditt pannben. Ingenting i världen skulle få mig att nöta 30km på ett löpband. Punkt slut!

    SvaraRadera
  2. Tack för tips, du är ju King of löpband!

    SvaraRadera
  3. Håller med. Körde intervaller igår på löpband. Det känns i benen idag. Man får upp farten på ett sätt som jag inte klarar av ute på isiga/moddiga vägar.

    SvaraRadera
  4. Med bra ljudböcker flyger kilometrarna iväg. Har ibland inte kunnat kliva av för att det varit så spännande. Men undvik Dave Pelzer, att gråta på ett löpband ser inte sunt ut..

    SvaraRadera