tisdag 2 februari 2010

Intervallpass som satt där det skulle

Idag fick jag till en mitt-på-dagen-träning. Tiden blev som vanligt lite knapp, och då är det ju perfekt att ta till knepet intervallpass. Bra träning på kort tid!

Men jag tycker inte riktigt om att köra samma typ av intervallpass för ofta. Jag tror det kommer från tidigare när jag inte tränade intervaller alls. Jag vill inte kunna jämföra och se att jag blir sämre eller är tröttare än jag varit på liknande pass tidigare. Då känns det lättare att köra i en annan fart eller en annan längd eller vila.

När jag lämnade omklädningsrummet hade jag fortfarande ingen aning om vad det skulle bli. Men jag är grymt nöjd med resultatet, både vad det blev och hur det gick och kändes. Det blev 12 * 90-30 i 3.35-3.40 min/km (12 ggr 90 sek i 3.35-3.40 min/km med 30 sek gåvila). Som vanligt var nog de första två värst, sen rullade det på ganska bra. Och jag tyckte det var helt okej med "bara" 30 sek vila. Man hann stanna till, gå några steg, torka sig lite i pannan och sen var det dags igen. Återhämtningen är nog ganska bra. Jag börjar trivas med intervaller!

3 kommentarer:

  1. Hm, har aldrig kört intervaller med gåvila förut. Kanske dags nu! Tack för tipset. Rev av mina intervaller igår, så nu är det nog bra för den här veckan - men nästa vecka ska jag testa dina. 4,00-4,10 min/km kanske är ett bra riktmärke för mig att hålla i 90 sek?!

    SvaraRadera
  2. Har kommit på ett nytt namn på ditt pass - "Knockoutintervaller" :D

    SvaraRadera
  3. Verkade vara ett riktigt effektiv pass! Jag har inte tänkt på detdär att jämföra intervallpass; men du har säkert rätt i dina tankegångar. Och springer man på löpband får man ju det hela svart på vitt; på gott och ont.

    SvaraRadera