onsdag 10 juni 2009

Löpning på semestern

Ska man träna när man är på semester? I mitt fall innebar första veckan hemifrån ingen träning alls, dels var det veckan direkt efter maran och dels bodde vi inte i ett så inspirerande område träningsmässigt sätt. Men vila en vecka efter maran mår kroppen säkert bara bra av.

Nu har vi fortsatt vår resa till lite mer träningsinspirerande områden, Miami Beach. Generellt tycker jag det är ganska kul att ge sig ut och springa lite när vi är på semester. Det spelar ingen roll om vi bor i tält, stuga, vandrarhem eller hotell, är omgivningen inspirerande på något vis är det bara att ge sig iväg. När jag springer på semesterresan ser jag mig omkring mer än när jag tränar hemma på välkänd mark. Jag glömmer nästan av att jag faktiskt tränar, något som jag i vanliga fall blir mycket mer påmind om. Men samtidigt blir inte löpningen på semesterresan varken så långvarig eller kvalitativ. Det känns mer som jag gör det för att se mig lite omkring och för att känna att jag faktiskt har tränat, om än bara en liten runda.

Idag blev det en kort sväng på stranden. Jag sprang i ett par tunna lätta Asics Tarther och de funkar riktigt bra på stranden. Men hur är det att springa på strand egentligen? Ska man springa med eller utan skor? Idag sprang jag som sagt med skor. Så länge stranden var platt och någorlunda hårt packad gick det bra. När det blir mjukare händer det väldigt mycket som jag inte gillar. Det blir naturligtvis jobbigare, det går saktare, det känns mer i magen (på mig i alla fall) och jag blir allmänt frustrerad av att allt går så mycket sämre. Men, jag kan i alla fall se mig omkring och insupa atmosfären av stranden, havet och hotell i varierande standard, en del lyxiga och en del som en rivningstomt.

Dags för strandlöpning i Asics Tarther

Jag måste ta med mig motivation och inspiration från bra pass som kommer väl till användning i mindre motiverande träningspass. Och att springa på semestern brukar i allra flesta fall innebära att jag tar med mig motivation och inspiration till de mindre inspirerande passen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar