tisdag 19 maj 2009

Runner's World

Känner ni till tidningen Runner's World? Många gör det nog och den har funnits länge. Förr hette den väl Springtime. Jag har följt den under många år, ibland som prenumerant och ibland som lösnummerköpare. Anledningen till att jag varit lösnummerköpare är inte för att jag inte är intresserad av träning och löpning, utan för att jag har tyckt att tidningen inte har varit tillräckligt bra. Jag tycker den har varit en tidning full med reklamannonser där resten av innehållet varit för tafatt. Många gånger har jag tänkt - läste jag inte en artikel med precis samma innehåll förra året? Det har varit för mycket samma sak om och om igen, något som kanske är kul en gång, men inte hur många gånger som helst. Ungefär som när en kvällstidning spår sommarens väder, frågar läsarna vad de tycker om kändisarnas klänningar eller berättar vad blondinbellan käkade till lunch förra veckan.

Men för några nummer sedan hände något som jag tycker är bra. Vårt hockeyankare från TV3 har lagt grillorna på hyllan och snörat på sig löpardojjorna och gjort det med sån bravur att han springer skiten utav de flesta av oss. Jag pratar naturligtvis om Claes Runheim, som har tagit över som chefredaktör för Runner's World. Vad har då hänt? Jo, jag tycker att attityden i många artiklar har gått från att vara "lite mjäkiga" till att nu vara lite mer av stilen "träna hårdare och bli bättre". För även om antal löpare har blivit fler på en del lopp i Sverige, så är det färre och färre som presterar bra resultat. Många pratar om antal löpare som gör under 3 timmar på maran och jag tycker det är en bra jämförelse, tydligare kan det inte bli.

Tidningen innehåller fortfarande en massa reklamannonser och de blir vi nog aldrig av med och tidningen kan fortfarande bli bättre, men vi är helt klart på rätt väg. Det är till och med så att jag starkt överväger att börja prenumerera igen. Om jag nu ska bli en bättre löpare och ska blogga som motivation så kanske jag också ska ta hjälp av Claes. Kanske kan jag framöver också ta upp kampen med chefredaktören på Sveriges största löpartidning.

5 kommentarer:

  1. men lilla söta pucko. inga annonser = ingen tidning. det är annonserna som finansierar tidningen ju. du själv är en bidragande orsak till varför det finns bröllops- och konferenstidningar.

    /din flickvän
    www.traningsgladje.se

    SvaraRadera
  2. Vadå, jag betalar ju för tidningen!

    Och med tanke på hur mycket de ska ha för en annons borde tidningarna vara gratis!

    SvaraRadera
  3. ja, men det är många som ska ha de pengar du betalar för tidningen. finns ett gäng mellanhänder.

    SvaraRadera
  4. Hörrni darlings, får man sticka in en kommentar bland ert kärleksgnabb :-)

    Jag tycker likadant om RW, men råkade få senaste numret hemskickat (tror det gick ut till alla Sthlmmaratonlöpare eller?) och blev extremt positivt överraskad. Nu snackar vi plötsligt en helt annan liga. Överväger också att börja prenumerera, men på ett villkor: att de slopar den där löjliga klockan, för vem f*n som springer seriöst har inte redan en vettig löparklocka av något slag. Go Claes!

    SvaraRadera
  5. Fredrika, du är välkommen in i matchen!

    Det brukar vara så att alla maralöpare får numret före och numret efter maran. Så kanske man ska vänta tills efter nästa nummer innan man börjar prenumerera.

    Jag håller med dig om klockan. För 10 år sen var det kanske en bra grej när folk inte prioriterade såna tillbehör. Nuförtiden shoppar väl löparna en klocka nästan före de shoppar skor, och då snackar vi klockor i en annan dimension än den man får som prenumerant.

    SvaraRadera