måndag 18 maj 2009

Göteborgsvarvet; Växtvärk? Bättre förr?

Det var som sagt 30-årsjubileum för Göteborgsvarvet som avgjordes i helgen. På 30 år hinner ett arrangemang som det här växa en hel del på alla möjliga sätt, men har Göteborgsvarvet klarat av tillväxten eller har de växtvärk? Är ett arrangemang som detta bättre ju större det blir eller finns det något slags lagom som är bäst? Var det kanske bättre förr?

Som ett jubileumsår hade Göteborgsvarvet slagit på stora trumman med att slå nytt deltagarrekord, mest genom att tillåta fler anmäla sig. Men de basunerar också ut "världsrekord" men då vet jag egentligen inte om de menar det stora antal ukulelespelare som hade samlats för något slags rekord eller om de faktiskt menar antal deltagare i loppet? För om jag inte minns helt fel så hade första Broloppet kring millennium ca 90000 löpare, vilket är mer än dubbelt så många som de ca 40000 Göteborgsvarvet hade i lördags. Trots att de länge basunerat ut att det skulle vara drygt 53000 löpare så var det bara antalet anmälda och av erfarenhet vet vi flesta att Göteborgsvarvet brukar ha ganska stort bortfall som inte startar eller kommer i mål, 20-25%.

För att klara av det stora antal löpare pågick starten nu också rekordlång tid, 2 timmar. Detta innebar att när de första gick i mål hade ca hälften fortfarande inte kommit fram till startlinjen. Det kan ju kännas lite tråkigt, men för den egna tiden löser tekniken detta med chipen som tar varje löpares tid från det att man passerar startlijen tills dess att man går i mål. Men trots den rekordutdragna starten gick snacket efteråt om hur trångt det var utmed banan och vilken gyttja det blev av sunkiga muggar vid vätskekontrollerna som inte hanns städas bort. Som tur var klararde jag mig undan båda dessa scenario men jag fick ändå min beskärda del av Göteborgsvarvets växtvärk på andra sätt, bland annat när jag skulle ta mig från Slottskogen. För jag tillhör dem som precis som arrangörerna rekommenderar åkte kommunalt med spårvagn. Om det nu var varvets 30-årsjubileum vore det ju bra om även spårvagnar och bussar trafikerar i relation till detta. Men precis som vanligt verkade det som de knappt visste om att de var Varvet i lördags. Med den enorma folkmängd som trängs på perrongen vid Botaniska för att se redan proppfulla spårvagnar åka förbi hade det inte varit konstigt om det blev ett upplopp.

Jag tror inte jag behöver fortsätta mer för att ni ska förstå att jag tycker Göteborgsvarvet var bättre förr. Vi (familjen med vänner) har varit där sen 1988 så vi har hunnit med att se Göteborgsvarvet under många år. Kanske var det som bäst när det var ca 25000 som kom i mål. Det var då en mer familjär stämning medan det nu mer är ett slags maskineri som bara ska genomföras. I höstas sprang jag Berlin Marathon, ett dubbelt så långt lopp med ca 40000 anmälda där alla startade samtidigt och det flöt på bra. Kanske borde Göteborgsvarvet åka på studiebesök dit för att se och lära eller gå tillbaka till den storlek på arrangemang som man klarar av att hantera utan att ge de anmälda sämre kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar