fredag 24 juli 2009

Polarn gästbloggar, skada

Ni kommer väl ihåg vår utmaning? Jag har som ni vet blivit utmanad av polarn på milen och halvmaran. Dels för att det är kul, men mest för att det ska motivera oss att träna duktigt, eller i alla fall duktigare på sommaren än vad vi skulle gjort annars. Polarn bidrar också till bloggen med sina gästblogginlägg. Här nedan kommer ett om skador som är värt att läsa och tänka på.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

All träning har gått bra fram tills för knappt två veckor sedan. Till skillnad mot vissa andra tycker jag det är roligt med intervaller och det var just vad jag gjorde när det brände till i vänster vad. Nu var det ju inte första gången detta hände så jag är ganska luttrad. Hade detta hänt för två månader sen skulle allt vara frid och fröjd. Ytoligen hade jag lagt mig på soffan, öppnat chipspåsen, knäppt upp ölen och lite nöjt konstaterat att ödet inte vill att jag ska springa. Jag undrar ibland varför vi inte alla fått en gen som älskar att röra på sig om det nu är så nyttigt!?

Men chipspåsen får vänta, och rehabträning ta vid. En utmaning är en utmaning och är det något jag inte tycker om så är det att förlora, även om jag även här är väldigt luttrad. Rehabträning kan ibland vara rena vinstlotten. För ca tio år sedan hade jag en fotskada som inte blev bra. Jag kunde inte ta ett löpsteg från mitten av november till slutet av april. Nyckeln till lyckad rehabträning är att ha roligt. Jag hade "turen" att vi var flera som var skadade samtidigt. Vi pressade varandra på cykeln och körde wet-west. Träningen i sig var inte alltid så rolig, den det sociala runt omkring var skoj. Detta gjorde att man alltid kom till träningen.

Hur gick det då? Jo, när vi en efter en kunde springa igen slog vi faktiskt alla personliga rekord på våra distanser med endast några få veckors specifik banträning.

Vad kan man då lära sig av detta? Tha, man kanske inte behöver springa + 10 mil i veckan för att bli bra på löpning. Hjärtat struntar i vad du tränar. Är du skadad, försök hitta någon/några att träna alternativ träning med. För tro mig, det blir bra mycket roligare!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Många tänkvärda ord om hur man borde motivera sig i motgång. För min egen del blir jag mest imponerad och peppad av hur polarn hela tiden tänker på att göra sitt allra bästa i vår utmaning och att vinna är det stora målet. För mig är det viktigt att göra bra resultat, men samtidigt kan jag inte bara lägga mig på rygg och vila och kasta in handduken, jag måste försöka kämpa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar