onsdag 22 juli 2009

Hemska morgonpass

Idag gjorde jag någonting man inte ska göra, inte jag i alla fall. Jag "tränade" på morgonen, jag sprang alltså morgonpass. Det ska jag nog inte göra, för det var hemskt!

Den dryga milen var så lång och hemsk. Jag hade inte ätit innan hade ingen energi alls. Det gick trögt och kroppen var inte vaken, även om jag själv egentligen inte kände mig sömnig. Är det så att innan man kan träna morgonpass så måste man träna på att kunna träna morgonpass?

Men nu är det gjort och jag vet inte när jag vågar prova igen. Kanske får det bli när jag softar lite på en spinningcykel eller rycker lite i prylarna på gymmet. Eller ännu hellre, mental träning när jag ligger ner. :-)

6 kommentarer:

  1. Det finns säkert folk som fixar träning innan frukost men jag är då inte en av dem, i alla fall inte vettig träning.
    Jag kan ta en lugn 5k på morgonen om jag är ute på resa med jobbet eller så men inte några längre sträckor. Så behövs det åtminstone nån macka och en morgonkaffe innan jag vågar mig iväg.

    SvaraRadera
  2. helvete vad du imponerar på mig!

    (förresten, vet du om att du har inställning på verifieringskod när man kommenterar din blogg?,..asjobbigt! haha)

    SvaraRadera
  3. Jag ställer mig till skaran som heller inte kan springa normalt på morgonen. Tror att man kan bli bättre på att klara av att springa på morgonen men till stor del är det nog ändå genetiskt betingat. Vissa människor är pigga på morgonen och vissa är assega. Jag är asseg på morgonen men kan utan problem springa kvalitetspass klockan 22 på kvällen....
    H-ur funkar sånt för dig?

    SvaraRadera
  4. Det konstiga är att jag är en väldigt morgonpigg människa som brukar gå upp 5:10. Men springa morgonpass har jag också svårt för. Dock om jag väl kommer ut så är det oftast inte några problem och jag kan springa trots energilöshet. Det är bara mer att motivera sig att ta sig ut. Nu när jag har målet att öka på distansen så blir jag nog så illa tvungen att köra lite morgonpass så jag kan köra dubbelpass. Man får passa på nu i sommar/höst för morgonpass i vinter lär ju vara helt hemskt.

    SvaraRadera
  5. Det går att lära sig morgonlöpning! Man måste bara hitta sin egen lilla formel. Jag gjorde värsta spypasset första gången, sprang 5k på pisstid och trodde att jag skulle dö efter femhundra meter redan. Men då sprang jag på helt fastande mage. Numera dricker jag en kopp kaffe och äter en banan, sen väntar jag sådär 30-45min innan jag ger mig ut, och sen funkar det hur bra som helst! Kan springa allt från snabba 5k-pass till lågintensiva pass på +10k.

    Så ja, man måste nog träna på att göra morgonpass innan man kan göra morgonpass. :)

    SvaraRadera
  6. Jag tror som Therese att man kan lära sig att träna på morgonen. Men ska man träna kvalite måste man ju se till att få i sig energi innan... och då kanske det inte är morgon mera när man kommer sig iväg. Men - gillar man inte att träna på morgonen - varför ska man pina sig? Då kan man träna annan tid på dagen. Jag älskar dock mina tidiga lågintensiva springturer och skulle inte byta ut dem!

    SvaraRadera