torsdag 12 november 2009

Vinterkläder att springa i

Jag gillar vinter och skidåkning, men att springa utomhus är inte riktigt min grej. Däremot fixar jag tristessen på löpband med lite träning. Men, jag måste ju ändå springa lite utomhus under vinterhalvåret och då är frågan vad jag ska springa i för kläder.

Eftersom jag länge sprungit med Asics på fötterna så har det blivit att jag haft Asics kläder också. Men nu tittar jag lite efter vad det finns för alternativ. Jag vill att det ska vara bra, naturligtvis, och det får gärna vara någon form av windstopper i dem eftersom jag fryser så jäkla lätt. Jag har tittat lite på Gore och kan kanske tänka mig att testa det, men jag har också tittat på Salomon och Craft finns ju alltid.

Har ni någon bra info om dessa märken är bra, eller har ni bra erfarenheter av andra märken?

4 kommentarer:

  1. Craft är en favorit men gillar även danska Newline riktigt skarpt!! Även Stadiums märke SOC är OK, dessutom lite billigare. Just nu säljer de lite kraftigare svart-orange löpartights på Stadium som är helt OK.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte ett par tights från Newline och jag är nöjd. de jag har är gulmärkta baktill i linningen och har för mig att de ska funka mellan +5 och -5 grader. Har även för mig att det finns ett par som klassas som "vinterbyxa". Det finns säkert en uppsjö av kläder men jag är ganska ny på det här.

    Lycka till med letandet av vinterkläder och träningen inför Boston Maran!

    SvaraRadera
  3. Craft har de bästa tightsen. Jag har ifs ett par från Stadium/soc som är vindtäta/vattenskyddade framtill som jag har när det regnar och är kallt (typiskt väder i GBG). Soc-brallorna är dock väldigt korta i benen så det krävs ganska långa strumpor. Utelöpning i regn kanske inte kommer bli din grej och då kan du lämna de byxorna utan närmare granskning. Värt att kolla upp är Nikes distance windless runing jacket; vindtät front, i övrigt förstklassig ventilation och precis lagom tjock för att man ska klara sig länge utan överdrivet mycket kläder under.

    SvaraRadera
  4. Crafts fodrade träningsjacka funkar bra om det är riktigt kallt.
    Annars räcker det med underställströja och vindjacka och tights.

    Ullmax ska ha bra kläder till ett hyfsat pris. Har själv inte testat det men de brukar säljas där jag tränar (Herkules i Mölndal)

    SvaraRadera