tisdag 10 november 2009

Kick off för Boston Marathon

Nu har jag kommit hem till Halmstad och jag ser med egna ögon posten som har skickats till mig från Boston Marathon. Det är alltså på riktigt, jag är anmäld och antagen till Boston Marathon. Inte illa om jag får säga det själv!

Första brevet från Boston!

Men jag vill ju inte "bara" springa i Boston, jag vill ju gärna prestera ett bra resultat också. Och det är här det uppstår en mängd intressanta frågor som egentligen grundar sig på:

Vad är ett bra resultat och hur ska jag lyckas uppnå det?

Jag har gjort runt 3 timmar vid tre tillfällen, med pers på 2.57 i ganska bra löparväder även om det var lite väl kallt för min smak den gången. Så under 3 timmar och gärna pers är väl en bra målsättning. Sen finns de som tycker att jag kanske kan göra ner mot 2.50 också. Det låter smickrande och kul hade det varit, men 7-10 minuter hit eller dit är ganska mycket. Och jag har knappt 6 månader på mig.

Det finns lite olika nyckelområden som blir viktiga för att jag ska klara av mitt mål och de områdena tänkte jag gå in lite mer på.

Det kommer krävas en hel del träning och det är jag faktiskt ganska beredd på just nu. Ibland tycker man ju att man inte har tid som det heter (och även jag brukar skylla på det). Men just nu så har jag faktiskt tid till att träna, så det kan jag inte skylla på just nu. Nu har jag inte tränat alls den senaste månaden så jag börjar nästan på noll. Men ganska snabbt måste jag komma upp i en bra mängd löppass och där måste också långpass ingå. Långpass är inte alltid det roligaste men jag ska nog kunna klara det. Vi har också intervallpass som vi inte får glömma. Intervaller kan säkert också vara bra att ha, även till ett marathonlopp. Det ska ju i princip gå i 4 min/km i 42 km så att vänja kroppen vid dessa hastigheter med hjälp av intervaller kan säkert vara bra. Jag funderar också på vad morgonjoggar kan göra. Jag hörde någongång en marathonlöpare som med 3 lugna morgonpass på 5-6 km i veckan blev klart snabbare på maran. Kanske kan det vara ett sätt att dryga ut veckomängden. Jag ska ta hjälp av löparpolaren när det gäller träningen, det kan behövas.

Jag tänkte också kika lite på Szalkais träningsprogram. Jag har tittat på dem tidigare, men aldrig följt dem. Är det någon som har gjort det och har några värdefulla kommentarer?

Det är höst och på väg att bli vinter vilket inte är min bästa årstid när det gäller att träna duktigt utomhus. Men jag sprang faktiskt det mesta av mina träningspass inför mitt pers på 2.57 inomhus på löpband i Åre och nu i Halmstad har jag nära till gymmet, Form Friskvård, med bra löpband. Så jag kommer att köra en hel del på löpband. Kanske inte perfekt, men bättre det än att det inte blir av alls.

Jag funderar också på hur jag behöver träna styrka i vinter för detta. Jag skulle gärna gå upp några kilo, speciellt om det kunde vara i muskler, men att gå upp i vikt är inte det lättaste. Kanske ska jag igen satsa på en personlig tränare för att komma igång. Visst kan benen bli starkare men det finns fler ställen på kroppen som behöver lite styrka även för en långskubbare.

En annan stor del av det hela är motivationen. Motivationen och därmed antal bra träningspass kan variera mycket och det utrymmet kommer kanske inte riktigt att finnas. Jag vet att det kommer att bli svårt att köra på hela halvåret utan dipp, men jag ska försöka köra på så gott det går. När det gäller motivation tänkte jag ta Sara till hjälp. Och att vi kanske hamnar på samma gym i vinter kommer säkert också hjälpa till. En annan motivationshöjare som inte ska förkastas är att trivas bra med som utrustning och detta kan innebära att man "måste" shoppa skor och träningskläder. Det är naturligtvis inte gratis, men om det kan hjälpa mig till ett bra resultat i Boston är det värt det. Jag måste erkänna att jag faktiskt redan började min motivationsshoppning redan i Bangkok när jag helt oväntat slog till med ett par Adidas Adizero LT.
Adidas Adizero LT

En annan kanske oväntad del i det hela är för mig maten. Jag råkar ha en grym förbränning så skulle nog knappt gå upp i vikt om jag låg i sängen och käkade chips hela dagarna. Det snackas mycket om olika sorters mat, som kolhydrater, protein och fett och sånt där. Det är säkert bra men för min del är det viktigaste att jag får i mig tillräckligt med mat och det är inte det lättaste. Mellanmål låter så bra men det ska ju bli av också. Samtidigt så vet jag att vid de tillfällen jag ar tränat bra så blir jag mer hungrig och då har det också varit lite lättare att faktiskt få i sig mer mat.

Jag ska försöka surfa runt lite mer och kolla på fler träningsbloggar och löparbloggar och på så vis öka motivationen. Så bloggen kommer också att bli en del i min satsning, häng med!!

3 kommentarer:

  1. Stort lycka till med träningen! Du har den allra bästa inspiratören/motivatören nära dig så dra nytta av det.

    SvaraRadera
  2. Jag sitter i samma sits som dig med förbränningen. Jag tränade ingenting under drygt 10 års tid (15-25) och det var en hel del öl och chips men jag väger +-2kg vad jag har vägt sen jag var 14-15. All löpning och träning har inte gjort någon större skillnad på vikten, dock lite mer muskler.

    Det ska bli roligt att se vad du kan prestera om du verkligen satsar. Jag tror nog marathon.se's 3 timmars program och modifera det lite kan var vettigt. Då får du bra pulsering av träningen och också en bra pekpinne ungefär vilken fart/distans du ska ligga på.

    Lycka till! Det ska bli roligt att följa!

    SvaraRadera
  3. grymmegrymt!

    Jag tror på mängd och variation. När jag körde efter zalkai tyckte jag det var rätt mycket upprepning och ganska trist. Upplevde det inte alls så när jag sprang enligt schema från personlig coach... vet dock inte om det bara var tanken att schemat var just speciellt för mig som gjorde det lättare? Hm. det blir nog bra, du har ju en sjukt bra grund att stå på och plocka fram!

    SvaraRadera