torsdag 25 mars 2010

Marathondojjor

Boston Marathon närmar sig med stormsteg och jag tänker väl på det en del, men inte jättemycket. Bra eller dåligt, jag vet inte.

Men det man tänker sig springa i ska ju gärna provas en del innan så att det funkar, utan skavsår eller andra skavanker. När det gäller kläderna är det ett tag kvar men vilka skor jag ska springa i måste snart bestämmas eller i alla fall måste jag veta att alternativen jag väljer mellan funkar på längre distanser.

Igår sprang jag mitt 20 km pass i mina ganska nya Adidas Adizero Adios och de tyckte jag fungerade ganska bra. men kan jag räkna med att de funkar på en mara bara för att de funkar i 20 km? Och sen har vi det här med om dojjorna klarar av att ta stötarna i 42 km. Jag väljer till exempel inte de tunnaste dojjorna till en mara, men var går gränsen? Man vill ju ha lätta dojjor utan att de är för klena för att ge mig det stöd jag behöver under 42 km.

Vad säger ni? Hur tunna dojjor vågar ni använda på en mara?

Adidas Adizero Adios följde med mig på gårdagens 20 km

Några Adizero-modeller att välja på, här i hallen i Portugal

6 kommentarer:

  1. Jag hoppas kunna springa Stockholm i mina Brooks ST4 Racers som väger 255g. Någon klok person sade att man stumnar ändå sista milen och då vill man ha lätta skor med löpglädje i till sin hjälp!

    SvaraRadera
  2. Adiosen fungerar utan problem på maraton, speciellt om du hunnit springa i dem innan... ;-)
    http://blog.noll.se/2009/05/felfelfelratt.html

    SvaraRadera
  3. Som du kanske vet vid detta laget så förespråkar jag tunna skor. Jag springer alla mina pass i tunna skor (för tillfället blir alla pass i Nike Air Zoom Streak XC 2 och lär bli så ett tag framåt då jag har tre par..). Jag tänkte köra dem på min 50 miles om två veckor också.
    Funkar ett par skor i 20km så är chansen rätt stor att de funkar på en mara skulle jag säga.

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer! Jag tror att det lutar åt att jag springer i mina Adios som jag tror väger lite drygt 200 gram. De borde som sagt hålla även sista milen och trött är jag (kanske) ändå.

    SvaraRadera
  5. Borde du inte springa i Adizero Boston? :)

    Har man ett relativt stabilt löpsteg kan man väl springa i de riktiga lättviktarna även maran, och du är ju så pass snabb, så då borde 200 grammarna vara bra.

    SvaraRadera
  6. Snorkkis. Vi hoppas på 200 grammarna. Adizero Boston hade ju varit passande, men de är ju för klumpiga! :-)

    SvaraRadera