tisdag 30 mars 2010

Laktattest hos Christer Skog

Idag ringde klockan snortidigt och det var mitt fel. Jag skulle vara på plats för att göra ett laktattest redan 08.30. Det är inte lätt att beräkna hur lång tid det tar med bilen i Stockholm med köer och allt så vi åkte i hur god tid som helst. Trots att jag gick ganska långt istället för att ta bussen sista biten (de håller ju bara på och gräver överallt!) kom jag 20 minuter för tidigt. Och jag som inte gillar att springa på morgonen, men det var ju i alla fall inomhus.

Testet skulle gå till som så att jag skulle värma upp i 10 minuter i en fart och sen skulle första blodet tas. Sen skulle farten höjas med 1 km/h och sen ny blodtömning. Och så skulle vi hålla på till jag stupade. Nä, inte riktigt, det räckte att jag blev varm i kläderna och fick upp flåset. Min 10-minutersuppvärmning gick i 11 km/h och sen började alltså 4-minuterspassen på 12 km/h. Vi körde på, pratade lite i början, men när vi närmade oss 16 och 17km/h pratade jag inte så mycket längre, killar är ju dåliga på att göra 2 saker samtidigt och springa räckte för min del.

Efteråt var det en oviss väntan på någon form av resultat. Samtidigt visste jag inte vilken typ av resultat eller feedback jag skulle få eller hur jag skulle tolka den. Jag har nu fått resultatet i siffror och kurvor, men ska få fråga lite mer i detalj senare vad allt innebär. Men ett värde kan jag berätta om, mitt VO2max var 63,4 ml/kg/min och det var tydligen ganska bra, eller helt okej.

8 kommentarer:

  1. Det är ju jättebra syreupptagningsförmåga! Men vad fick du för Mmol vid de olika hastigheterna? :)

    SvaraRadera
  2. Bravo! Och nu går du omkring och är öm i fingret resten av dagen.... Grämer mig så att mitt laktattest aldrig blev vad det borde eftersom jag var förkyld när jag testade. Det är ju superkul att veta!

    SvaraRadera
  3. Gunde Svan har tydligen över 70.

    SvaraRadera
  4. Björn Dählie har tydligen mätt upp 96 ml/kg/min men under off-season. Det är sjukt.

    Men 63,4 är helt klart ett bra resultat. Får vi se några snygga grafer?

    SvaraRadera
  5. Hmm, det låter som alla möjliga har högre värden än mig. Men jag kanske inte ska jämföra mig med Svan och Dählie. Eller varför inte!? Upp till 65 får väl bli målet till nästa mätning. :-)

    SvaraRadera
  6. Men V02max är ju delvis genetiskt betingat...det är väl snarare tröskeltempot man vill sänka?

    SvaraRadera
  7. Petra: Ingen aning om det är genetiskt, men visst vill man förbättra tempot!

    SvaraRadera
  8. Nja genetiskt betingat är det inte riktigt. Det är ju ett mått på kondition men visst så är det så att vissa har enklare för att förbättra sin kondition.

    Snabba fötter: Du ska vara riktigt nöjd med din resultat, det är bra. Och nej, jag hade inte heller jämfört mig med Gunde =)

    SvaraRadera