onsdag 24 mars 2010

Dags att testa formen

Ja just det, jag skulle ju springa ett utepass idag var det tänkt. Och det gjorde jag faktiskt. Lite tack vare Sara, för jag hade tyckt att det var så mycket lättare att ställa sig på bandet igen. Men Sara vann och jag sprang. Det skulle bli ett pass på runt 20 km och Sara skulle serva med dricka och allmänt stöd.

Jag hade en plan att jag ville hålla en fart som innebär under 3 timmar på maran, ca 4,15 min/km men det fick gärna närma sig 4,00 min/km också. Jag drog iväg på cykelvägen och det kändes ganska lätt, men också ganska snabbt. Jag visste inte hur fort det gick men att det gick under 4,15 min/km gissade jag och kanske att det till och med gick under 4,00 min/km. Hoppas kan man ju alltid! Jag delade upp distansen i 3 delar där jag fick en pyttepaus där Sara stod med dricka. Första etappen på ca 6,7 km gick okej, men "bara" i 4,06 min/km. Jag var lite trött efter detta, men bara så där lagom anfådd att jag inte kände några problem med att fortsätta i samma stil. Andra etappen gick ganska enkelt och som på räls, för utom att jag nästan fick stanna till för ett par passerande rådjur. Tänk att rådjuren redan har hittat till Tylösand och stranden. Andra etappen på 5,5 km gick bra med 4,00 min/km, men sen var jag lite småtrött. Efter drickan så tog jag det medvetet lite lugnare i början, men samtidigt kom jag ganska snabbt upp i ganska liknande fart och jag tuffade på. Och det var ju inte så långt kvar och kanske därför kunde jag hänga i. I tredje etappen på 7,6 km snittade jag 4,05 min/km, lite förvånande faktiskt.

Alla siffror är förstås lite ungefärliga, men jag tror inte de skiljer sig så mycket från verkligheten, och den kan ju både vara bättre och sämre. Det kändes som att det inte var några större problem med att hålla distansen, men kanske jag hade hoppats att jag med lätthet skulle hålla lite högre fart. Jag får alltså fortsätta och köra långa långpass, men också intervaller i olika varianter.

Min blogg brukar ju inte översvämmas av en massa bilder på mig själv, men nu hade Sara kameran i högsta hugg och då kan jag väl passa på att lägga upp några av dem. Så behöver jag kanske inte lägga upp bilder på ett tag. :-)

Ni ser inte att det är rött ljus va?

Hmm, det ser inte ut att gå så fort är jag rädd!

Skål! Det var ju ändå lillördag!

Man märker att man springer långt när man följer ortsskyltarna!

Får man spruta vatten på funktionären?

2 kommentarer:

  1. Har också kommit igång med utelöpningen igen! Grymt skönt! Välkommen våren!

    SvaraRadera